torsdag den 1. august 2013

Sommer i altanhaven





Jeg har købt nelliker i pink og ’Kæmpeverbena’ i lilla samt en hvid sommerfuglebusk. Sidstnævnte kan blive meget stor i en have og er egentlig ikke velegnet til krukke, men det skal forsøges, for planten er så flot – og så tiltrækker den sommerfugle, deraf navnet.

Som baggrund har jeg en thuja og en græsart, som har overlevet fra forrige altanhave. Ligeledes syrenen, der har haft godt af at komme over i en større potte. Efter afblomstringen ser den stadig godt ud – nu bare grøn.

Kæmpeverbenaen lever sandelig op til sit navn. Høj og med vildtvoksende stængler, der bøjer og svajer i blæsten. Den groede på rekordtid og fik flotte blomster, som sommerfuglene er helt vilde med.

Jeg havde købt to planter – og havde slet ikke plads – derfor donerede jeg den ene til min datters altanhave. Selv medens jeg stod og ventede på taxaen, der skulle fragte mig derop, kunne jeg høre planten gro, og taxamanden havde sit hyr med at få stænglerne bakset ind på bagsædet.

Busktomaterne fylder også – og planterne har været billige, for jeg har avlet dem fra frø. Også sommerblomsterne Mamelukærme og Lathyrus har startet deres liv i min vindueskarm. Mere om det i et andet indlæg.

Kæmpeverbena med de stride stængler sammen med Mamelukærme, Stedmoder og busktomat.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar