fredag den 2. august 2013

Kan frø blive for gamle?




Kan frø blive for gamle, så der ikke kommer noget op af jorden?
Ja, så derfor er det en god ide at lave en ’spiretest’, hvis frøene nærmer sig sidste salgsdag.

I mine gemmer fandt jeg en pose Rucola, som jeg fik foræret af min veninde fra Italien. Hun sendte posen til mig, fordi vi havde besøgt Røde Kors-monumentet i Solferino syd for Gardasøen, hvor der netop groede vild Rucola.

Det syntes hun, jeg skulle have noget af – en smuk tanke, men dumt af mig at posen lå ubrugt hen i lang tid.

Heldigvis lå frøene beskyttet i en ’doppia busta’, forseglet kuvert.

Spiretesten er simpel:

  • Læg vådt køkkenrullepapir på en tallerken
  • Drys frøene ud og hold dem fugtige i et par døgn. De skal stå lyst, men ikke i direkte sol.
  • Hvis over halvdelen danner spirer inden for to døgn, er de gode. Er det under halvdelen bør de kasseres alle sammen.Hvis frøene bliver klistrede, skal de også kasseres.

Og hvordan gik det så med mine Rucola-spirer?
Ikke så godt – der spirede ikke så meget som et eneste frø.
Fremover sørger jeg for at så, når frøene er friske.

 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar