onsdag den 2. juli 2014

Ukrudt de luxe i altanhaven


Jeg har i et tidligere indlæg skrevet om nytten af en havedagbog, hvor man løbende skriver, hvad der er plantet hvor. Man kan også være så organiseret, at man stikker en mærkat (træpind) med det pågældende plantenavn i krukken.

Jeg troede, jeg havde styr på det, fordi jeg i efteråret noterede, hvad der var tilbage på altanen til overvintring.

Imidlertid er der en blomst, som siden foråret bare har vokset sig stor og smuk – uden at jeg ved, hvad det er. Jeg kan faktisk heller ikke huske at have set den før – ikke så underligt, for jeg har ikke haft den før.

”Det er ukrudt”, sagde mine søstre. Ingen tvivl.

I mine søstres haver når den aldrig at blive så stor og flot som i min altanhave -  ukrudtet får dødsstødet længe før. Og de rådede mig også til at skille mig af med den, inden den smider frø, for ellers får jeg ukrudt i de omkringstående planter.

Nu går jeg bare og spekulerer på, hvilken blomst der har været i potten fra starten – inden det flotte ukrudt kvalte den. Og hvad er navnet på min ukrudtsplante – måske nogen kan hjælpe?


Smuk og svajende: ukrudt i luksusudgave. 


Ukrudtskim i jorden fra starten – eller er det kommet flyvende fra en anden have?





Ingen kommentarer:

Send en kommentar