fredag den 9. maj 2014

Jordbær og krydderurter i altankassen


Så er der persille, jordbær og salvie i altankasserne. Det skulle egentlig have været skovjordbær, men det endte med ’almindelige’ jordbær ’Elsanta’. 

Efterfølgende har jeg læst, at netop den sort ofte er kritiseret, så forleden købte jeg en bakke danske Elsanta jordbær i supermarkedet for at smagsteste. Jeg synes, de er udmærkede, så nu ser jeg frem til masser af solskin, så altankasserne kommer til at bugne af smagfulde jordbær!

Kruspersille er der heller ikke noget eksotisk over, men det smager godt. Og hvis man vil have spiseligt i altanhaven, er det bedste råd at gå efter noget, man kan lide. I en lejlighed er der som regel ikke langt fra altankasse til bord, så det er bare om at huske at bruge krydderurterne.

Salvie har jeg ikke haft før – så vidt jeg kan se, kan den blive ret stor – og måske bliver den skiftet ud med purløg eller en jordbærplante mere. Så kan salvien gå solo i sin egen krukke.

Foreløbig har jeg tyet til den nemme løsning med at sætte potterne direkte i altankasserne uden udplantning - jeg ved ikke lige, om det går i længden. Nu ser vi.

Er der udsigt til nattefrost, skal der fiberdug over planterne – eller giv dem nattely ved husmuren. 

Salvien breder sig allerede...

Jordbær og kruspersille har lige fået en regnbyge - så nu skal der sol til!



1 kommentar:

  1. Vi nyder også virkelig vores persille på altanen. Vi købte en af de store potter i supermarkedets grøntafdeling, da vi elsker persille og bruger det i mange sammenhænge :)

    SvarSlet