mandag den 14. juli 2014

Meldug på zucchini-planten


Ups – hvor naiv kan man være? Min zucchini-plante (squash) var pludselig udstyret med støvede blade, og jeg troede i første omgang, at det var støv fra en af områdets utallige byggepladser. Men nej, meldug var det.

Efterfølgende har jeg fjernet ’angrebet materiale’ hvilket i dette tilfælde vil sige, at jeg har beskåret planten kraftigt: væk med de lyse blade og stængler. Jeg ved ikke, om zucchinierne overlever – det er lidt af et eksperiment.

Forebyggelses-kuren er, at zucchini-planten skal have lys og luft omkring sig - min plante har stået for trangt med for meget læ og uden regnvand til at vaske bladene. Og vi har jo lige haft en lang og varm periode!

Nu holder jeg øje, om det lyse, melede angreb fortsætter. Hvis det gør, må planten væk – inden det breder sig til andre planter.

Meldug-svampeangrebet er godt i gang...

Til sidst bliver bladene helt støvede og brune.









2 kommentarer:

  1. Hvordan endte det med planten? Mine er gået helt til og jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er meldug eller spindemider - eller en blanding. I alt fald er det ikke blevet til nogen squash.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, planten gik til og er gået til de evige squash-marker. Måske har den ikke helt fået nok luft omkring sig - det har været for hedt i altanhaven. Fik forleden foræret de dejligste squash fra en have - måske er det bedst med 'frilands-zucchinier'!

      Slet